Pro uchazeče

Výuka a výchova uměním v dětech nejlépe rozvíjí většinu vlastností, které jsou nezbytné pro jejich úspěšnou orientaci v moderní společnosti. Umělecká tvorba patří dlouhodobě k nejuznávanějším produktům české země ve světovém povědomí. Díky nejlépe promyšlené struktuře uměleckého vzdělávání je zároveň přínosem a uznávaným příkladem pro umělecké vzdělávání v celém světě.

Základní umělecké vzdělávání je součástí systému uměleckého vzdělávání a je upraveno v zákoně č. 561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (Školský zákon), §109. Konkrétní předpisy pro průběh základního uměleckého vzdělávání jsou stanoveny vyhláškou Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy č. 71/2005 Sb., o základním uměleckém vzdělávání. Kurikulárním dokumentem na státní úrovni je Rámcový vzdělávací program pro základní umělecké vzdělávání (RVP ZUV, 2010). Cílem základních uměleckých škol je rozvíjení nadání dětí od předškolního věku pod vedením kvalifikovaných pedagogů a odborníků, jejichž snahou a posláním je nejen vychovávat výborné muzikanty, zpěváky, výtvarníky, grafiky či herce, ale zároveň učit děti lásce k umění, které je bude provázet po celý život. Výuka ZUŠ navíc podporuje smysluplné a kvalitní trávení volného času. Žák ZUŠ se vlivem umělecké činnosti učí soustavnosti, dlouhodobé činnosti a trpělivosti. Zvolí si určitý druh umění a tomu se po dobu studia systematicky věnuje. Vedení ZUŠ citlivě reaguje na potřeby a očekávání klientely – přizpůsobuje tomu svá studijní zaměření a profilaci. Na Základní umělecké škole Jeseník se aktuálně vyučují obory: hudební, výtvarný a literárně-dramatický. Zájemci o studium se dostaví k přijímacímu řízení - nezletilí uchazeči vždy se zákonným zástupcem. Na základě zjištěných předpokladů ke vzdělávání jsou žáci doporučeni přijímací komisí k zařazení do výuky daného typu studia. Přijímací řízení se koná každoročně na konci května či začátku června (není potřebná žádná příprava, jde o zjištění talentu, základních předpokladů a schopností uchazeče k požadovanému oboru). Před samotným přijímacím řízením je nutné vyplnit přihlášku na www.izus.cz.     

Společné vzdělávání žáků na ZUŠ

Naše škola je otevřená moderním pedagogickým trendům a připravená poskytovat vzdělávání žákům se speciálními vzdělávacími potřebami (SVP). Těmto žákům chceme nabídnout rovné příležitosti napříč všemi třemi uměleckými obory.   Zabezpečení vzdělávání žáků se SVP probíhá v souladu s platnou legislativou (novela Školského zákona č. 82/2015 Sb. a novela vyhlášky č. 27/2016 Sb. o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných).  

Škola má k dispozici koordinátora pro žáky se SVP, který je v kontaktu se spádovými poradenskými zařízeními, jimiž jsou Pedagogicko-psychologické poradny (PPP) a Speciálně pedagogická centra (SPC).  

Máme nastaven dobře fungující systém mezi koordinátorem, vedením školy, učiteli a zákonnými zástupci. Ten zajišťuje včasnou a efektivní komunikaci mezi všemi zúčastněnými stranami. Veškeré informace o žácích se SVP podléhají přísným pravidlům a řídí se Zákonem o ochraně osobních údajů č. 101/2000 Sb.    

Práce se žáky se SVP je rozdělena do tří na sebe navazujících úrovní:

Individualizovaná podpora je poskytována koordinátorem pro žáky se SVP, či konzultujícím speciálním pedagogem tam, kde učitel zjistí přetrvávající začátečnické obtíže (mírný typ školní nezralosti), nižší adaptabilitu, mírné deficity v některých vzdělávacích oblastech, nebo např. jazykovou bariéru v rodině.

Plán pedagogické podpory (PLPP) je doporučen, pokud i přes individualizovanou podporu potíže ve vzdělávání přetrvávají, či pokud byla poradenským zařízením žákovi přiznána podpůrná opatření prvního stupně. Plán obsahuje stručný popis obtíží žáka, návrh úprav vzdělávání a stanovení dílčích cílů. PLPP se dle našich zkušeností velmi osvědčil a mnohdy se stal vodítkem pro následnou diagnostiku v poradenských zařízeních.

Individuální vzdělávací plán (IVP) škola zpracovává pouze na základě doporučení z poradenských zařízení. Může být realizován ve 2. až 5. stupni podpůrných opatření. IVP vychází z platného školního vzdělávacího programu a obsahuje doporučení např. na úpravu obsahu a rozsahu učiva, kompenzační pomůcky, organizaci výuky či hodnocení.  

Mnozí rodiče už k nám přicházejí s tzv. Doporučením z poradenských zařízení. Pokud se SVP projeví až v průběhu vzdělávání, je jim návštěva poraden doporučena. Tam, po provedení diagnostiky, pak kolegové vyhotoví Doporučení pro další vzdělávání žáka. Na jeho základě pak škola může upravovat podmínky pro vzdělávání, nakupovat pomůcky nebo řešit odlišné nároky na výuku.      

Každý žák s určitým znevýhodněním má právo se účastnit vzdělávání v rámci svých možností. Právě díky těmto projevům lidské rozmanitosti je následně uplatňován individualizovaný přístup ve výuce a rozšířena i komunikace s rodiči. Výsledek této spolupráce - mezi rodiči, žákem a vyučujícím – je pak řešení obtížnějších situací. Učitel díky informovanosti ze strany rodiče dokáže nabídnout společnou cestu, kterou zaštiťuje výrok „jednejme s dětmi tak, jak bychom si přáli, aby se jednalo s naším dítětem“.  Samotným cílem tedy je nalézání individuálního smyslu každého žáka aktivním zabýváním se uměním. Pojďme tedy od začátku společně tento cíl vašeho dítěte z jednotlivých kroků tvořit pevně a správně.

Fotografie
ZÁPIS NOVÝCH ŽÁKŮ NA ZUŠ JESENÍK
Fotogalerie
Není záznam
Ke stažení
Videogalerie
Není záznam
Další informace
Není záznam